De nieuwe bloemen- en plantenexporteur
De bloemen- en plantenmarkt is sterk aan het veranderen door de technische nieuwe ontwikkelingen. Bloemen- en plantenexporteurs , kwekers, importeurs en veilingen hebben sterk met deze snel veranderende ontwikkelingen te maken.
Nu kreeg ik de vraag van klanten of ik voor een paar minuten in de toekomst wil kijken en een mening wil geven hoe de nieuwe bloemen- en plantenexporteur er straks uit gaat zien.
De nieuwe bloemen- en plantenexporteur (Deel 1)
Jan en Kim hebben sinds kort een nieuw bloemen- en plantenexport bedrijf. Het is vrijdag 6 uur in de ochtend en Kim zegt tegen Jan: “Weet jij hoeveel orders er vandaag vertrekken?” Jan pakt zijn telefoon en kijkt hoeveel orders in het systeem staan. “Zo”, zegt Jan, “dat is een best aantal, 66 orders, goed voor een omzet van € 500.000”. “Is iedereen bij met betalen?”, vraagt Kim. Jan zegt: “Ik heb geen mail gehad van die 1 procent die op factuur gaat, de rest wordt uiteraard geïncasseerd”.
Kim vraagt: “Heb je het aantal personen al doorgebeld voor de inhuur van personeel?” “Ja, natuurlijk”, antwoordt Jan. “Dit is tegenwoordig geautomatiseerd, ze zijn al per e-mail op de hoogte gebracht en ook de transporteur van het aantal geschatte karren is op de hoogte. Deze feature zat in de laatste update. Ik bel ze zo even na of alles goed is doorgekomen.” “ Oké, dank je wel, Jan.”
“Wist je trouwens dat het volgende week slecht weer wordt? Gelukkig heeft onze omzet daar weinig last van door ons goed geautomatiseerde zelflerende systeem”, antwoordt Jan.
“Weet je wat ik het allerleukste vind van ons systeem Kim?” “Nou?”, zegt Kim. “Dat het zelflerend is en de algoritmes daar automatisch op aangepast worden. Het algoritme dat de weersinvloeden het meest gewilde product -in combinatie met de speciale dagen per locatie- bepaalt, vind ik persoonlijk het leukst.”
“Ja, daar wordt inderdaad een leuk stukje techniek toegepast, maar wat ik persoonlijk zelf ook leuk vind, is dat we door dit systeem vooral lage kosten hebben. Omdat onze klanten via de webshop direct de voorraad bij de kweker kan uitboeken door middel van de VMP standaard, hebben we daardoor geen fysieke voorraad meer nodig. Daarnaast: het mooiste is dat we geen personeel in dienst hebben, omdat het systeem nauwkeurig de inhuur van personeel berekent.” Waarop Jan zegt: “In de laatste update is er toch ook een optie beschikbaar gekomen om te koppelen met een uitzendbureau?”. “Ja, klopt”, zegt Kim. Dit is ingesteld en werkt als volgt: als er plotseling een order komt te vervallen, op een andere dag vertrekt of er komt juist last minute een grote order binnen, dan weet het systeem van het uitzendbureau of de inzet van het aantal personen nog juist is en kan daarop inspelen.”
Kim zegt ineens: “We zijn er!”. Waarop Jan zegt: “Dit autoritje is snel gegaan, ik pak de koffers even. Fijne vakantie allemaal en tot over 4 weken!! We vertellen dan weer verder over ons nieuwe systeem.”
Recente reacties